Recenze: Leica SOFORT 2

1. 12. 2023 | 7 minut čtení

Slova "instantní fotoaparát" a "Leica" si málokdo spojuje dohromady - věhlasná německá společnost ale nedávno rozšířila své portfolio o hybridní kousek s názvem Sofort 2. Jak už číslo napovídá, tento model představuje nástupce prvního instantního Leica fotoaparátu z roku 2016, v tomto případě ale s digitálním snímačem a novými funkcemi. Co vše dokáže tento netradiční foťák nabídnout?

• minimalistický vzhled s prvky Leica
  • možnost tisknout fotografie z telefonu
  • široký výběr filtrů a efektů
  • plastové tělo
  • fotografie jsou často přeexponované

Není žádným tajemstvím, že fotoaparáty Leica patří mezi prémiové produkty. Pokud ale chcete na krku nosit ikonické červené logo bez nutnosti obrovské investice, nyní máte možnost. Leica Sofort 2 je k dispozici ve 3 barevných kombinacích (černá, bílá, červená) a spojuje v sobě digitální fotoaparát a tiskárnu instantních filmů velikosti Mini (5,4 x 8,6 cm).

Leica Sofort 2

Foto © Karolína Fialová

Tělo a objektiv

Leica Sofort 2 na první pohled zaujme lesklým, minimalistickým vzhledem. Tělo je vyrobené z plastu a působí velmi lehce (bez filmu váží 320 gramů), fotoaparát proto můžete bez problémů nosit pověšený na krku a skoro ho ani necítíte. Součástí balení je tenký Leica popruh, který určitě přijde vhod, fotoaparát se totiž nedrží úplně pohodlně. Prostor na pravé straně - tam, kde se nachází tlačítko spouště - je poněkud malý na uchopení, pokud nechcete mít prsty v objektivu. Úchopu nepomáhá ani lesklý povrch na přední straně fotoaparátu. Vypadá sice hezky, ale kromě zhoršeného úchopu navíc přitahuje prachové částice a otisky prstů.

Plastové tělo vybízí k úvahám o odolnosti a životnosti Leica Sofort 2: jak tento model obstojí v delším časovém horizontu je otázkou. Od začátku na mě tělo působilo křehkým dojmem, zvlášť pokud jde o LCD obrazovku, která se vyklápí zároveň se zadními dvířky pro vložení filmu. Pěknými detaily jsou potom magnetická krytka s logem Leica a zrcátko pro selfies. Fotoaparát nemá hledáček, ke komponování proto člověk používá LCD obrazovku.

Na spodní straně těla se nachází závit na stativ, slot na microSD kartu (fotoaparát má ale i interní paměť, která pojme cca 45 fotek) a USB-C konektor pro nabíjení.

Leica Sofort 2

Foto © Karolína Fialová

Ovládání

Většinu ovládacích prvků najdete přímo na LCD obrazovce, která nabízí vypnutí/zapnutí blesku, nastavení korekce expozice, časovač nebo různé režimy vyvážení bílé. V menu lze zapnout mimo jiné funkci detekce obličeje, pomocné světlo pro zaostřování nebo nastavit hlasitost zvuků, které fotoaparát vydává. Zvuky jde ale i úplně vypnout. Na těle fotoaparátu najdete i další 3 tlačítka - back (zpět), play (přehrát fotografie) a FN, kde si můžete uložit své oblíbené kombinace stylů a obrazových efektů. Pro volbu barevných stylů otáčíte kolečkem na zadní straně a pro volbu efektů používáte kroužek na objektivu, podobně, jako kdybyste zaostřovali nebo volili clonu. Efekty nejdou ani přidat, ani zpětně odebrat z hotových fotek. Kromě zmíněných nastavení je focení automatické, nelze tedy ovládat ISO, clonu a čas.

Leica Sofort 2

Na přední straně fotoaparátu se nachází označení SOFORT 2, červené logo Leica, zrcátko a druhé tlačítko spouště pro pořizování selfies a blesk. V dolní části přední strany už zbývá jen kolečko pro zapnutí/vypnutí, které je na můj vkus moc drobné a neintuitivní, co se týče směru otáčení - ani po delší době jsem si na něj nedokázala zvyknout.

Leica Sofort 2

Foto © Karolína Fialová

Kvalita, formát a velikost fotek

Leica Sofort 2 nabízí 4,9 Mpx CMOS snímač a výsledné fotografie mají rozlišení 2560 x 1920 px. Vzhledem k tomu, že fotky jsou primárně určené k tištění ve formátu 5,4 x 8,6 cm, větší rozlišení není potřeba. Počítejte ale s tím, že tento fotoaparát zvládne v podstatě pouze denní světlo. Maximální ISO snímače je 1600 a se zhoršujícími se světelnými podmínkami jde kvalita rapidně dolů - něco málo zachrání blesk s dosahem 1,5 metru, ale na tmavší prostředí nebo špatně osvícené interiéry není dostatečně silný. Fotoaparát nezvládá také kontrasty mezi světlými a tmavými částmi scény a výsledkem jsou často přeexponované fotografie. Pokud se s Leica Sofort 2 vydáte na výlet za jasného dne, můžete dosáhnout relativně slušných výsledků, ale třeba selfies s kamarády na večerní akci už budou problém.

Jako pozitivum vidím množství efektů, kterými Sofort 2 disponuje, a také jednoduchost jejich použití. Uživatelé mají na výběr z 10 barevných filtrů a 10 efektů, jako jsou např. rybí oko, dvojitá expozice, vinětace, soft focus nebo light leak. Barvy a efekty lze libovolně kombinovat, ale pozorovala jsem, že při jejich aplikování se zvyšuje riziko přeexpozice. Pokud chcete rychle odstranit veškeré efekty bez nutnosti točit kolečky, stačí stisknout malé tlačítko vedle spouště.

Aplikace Leica Fotos a tisk fotek

Když chcete do fotoaparátu založit instantní film (Instax Mini nebo přímo film Leica Sofort), zmáčknutím tlačítka otevřete zadní dvířka s LCD obrazovkou a film pack jednoduše vložíte dovnitř. Tisknout fotky lze přímo z foťáku zmáčknutím páčky, která imituje posouvání filmu v analogových zařízeních. Druhou možností je spárování Sofort 2 s aplikací Leica Fotos, skrz kterou lze tisknout fotografie vyfocené telefonem. To vidím jako velkou výhodu a pokud bych Leica Sofort 2 vlastnila, pravděpodobně bych ho využívala víc jako tiskárnu než fotoaparát. Fotky z telefonu vypadají zkrátka mnohem lépe a je rychlejší i jednodušší je vyfotit.

Leica Sofort 2

Leica Sofort Color Film Pack

Konkurence Leica Sofort 2

Leica Sofort 2 není prvním hybridním fotoaparátem, s tímto nápadem přišel už před nějakou dobou Fujifilm s modelem Instax MINI EVO. Tento foťák vyvedený v retro stylu nabídne velmi podobné funkce jako Sofort 2, ale stojí téměř o polovinu méně. Je jasné, že u Sofortu si člověk připlatí za slavnou značku - pokud někdo touží po Leice, může se vyplatit sáhnout právě po tomto modelu, který navíc působí moderněji a elegantněji.​

Leica Sofort 2

Foto © Karolína Fialová

• Digitální instantní fotoaparát s tiskárnou
  • 4,9 Mpx senzor
  • Pevný objektiv Leica Summar 28 mm (eqv. 35 mm)
  • Rozsah clony f/2 až f/16
  • 20 obrazových efektů
  • Slot na microSD kartu
  • USB-C port

Koncept hybridního fotoaparátu dává v dnešní době smysl - instantní filmy nejsou levnou záležitostí a tím, že si můžete snímek předem prohlédnout, šetříte náplně. Stejnou fotku navíc můžete vytisknout kolikrát chcete. Tento typ fotoaparátů je tedy určen především na nejrůznější party, kde je prioritou rychlost tisku fotek a jejich jedinečný styl, který připomíná úplné začátky digitální technologie. I přes drobné výhrady je Leica Sofort 2 zábavným a esteticky povedeným kouskem, který mnohé potěší jako vánoční dárek.

Leica Q3 - první dojmy

Leica Q3 - první dojmy

25. 5. 2023